فایبر سمنت برد چیست؟

فایبر سمنت برد ورقی تشکیل شده از سیمان ، سیلیس و الیاف می باشد.

امروزه از سمنت برد برای نمای ویلاها ، ساختمان های مسکونی ، ساختمان های اداری و تجاری و همچنین در شهر های سرد و خشک و پر بارش استفاده می شود. علت علاقه پیمانکاران به نمای سمنت برد قیمت به نسبت مناسب و سرعت اجرای بالای آن است.

برای فایبر سمنت نام­ های دیگری مانند پانل سیمانی، ورق سیمانی هم استفاده می­ شود. زمانی در ساختار فایبرسمنت به جای الیاف از آزبست استفاده می­ شد ولی بعد از مدتی به دلیل سرطانزا بودن آزبست، الیاف مختلف (سلولزی، پلیمری، فلزی) جایگزین آن شد.

از جمه خصوصیت های قابل توجه پنل های سیمانی الیاف دار، مقاومت خوب آن ها در برابر آتش سوزی است.

فایبر سمنت برد ها ، عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی خیلی خوبی نیز هستند. این پنل ها نسبت به محصولات دیگر، مقاومت بهتری در برابر جذب و عبور رطوبت دارند.

با توجه به این که فایبر سمنت برد از سطح بسیار صافی برخوردار است، پس از نصب می توان بدون اقدام به نازک کاری، سطح پنل را رنگ آمیزی کرد یا انواع کاغذ دیواری یا هر گونه پوشش PVC یا ورق HPL را روی سطح آن به اجرا در آورد.

فایبرسمنت ها در چه ابعادی تولید می­ شوند؟

فایبر سمنت­ ها صفحاتی با ضخامت­ های 4 تا 20 میلی­متر هستند که در ابعادی به طول 2.4 الی 3 متر و 60 الی 120 سانتیمتر عرض تولید می­ شوند. ابعاد و اندازه ­ی پنل­ ها با توجه به کاربرد، ساده یا طرح دار بودن و ضخامت آنها متفاوت است.

مزایای فایبرسمنت برد

از جمله مزایای فایبرسمنت­ ها عبارتند از:

  • اجرای سریع
  • قیمت مناسب
  • نگهداری آسان
  • مقاومت در برابر آتش­ سوزی، شرایط جوی
  • مقاومت مکانیکی و مقاومت خمشی بالا
  • ثبات و پایداری رنگ روی فایبرسمنت
  • مقاوم در برابر آفات و حشرات
  • تنوع طرح و رنگ بالا

موارد استفاده فایبر سمنت برد

راجع به اینکه فایبرسمنت چیست صحبت کردیم؛ حالا می ­خواهیم بدانیم این مصالح کجا کاربرد دارد؟ فایبرسمنت­ ها جزو مصالح پرکاربرد در ساختمان­ سازی هستند و برای دکوراسیون داخلی تا نمای ساختمان استفاده می­ شوند. برخی از کاربرد فایبرسمنت ­ها:

  • نمای ساختمان ویلایی، آپارتمان ­ها و مجتمع
  • سقف کاذب داخلی و خارجی
  • ساخت کف کانکس
  • دیوارهای داخلی و جداکننده
  • زیرسازی کاشی و سرامیک در محیط ­های مرطوب
  • دیوارهای ضدحریق

تاریخچه فایبر سمنت برد در ایران

تولید صفحات سیمانی الیاف دار در کشور ما سابقه طولانی دارد و با نامهایی چون ایرانیت و آذریت گره خورده است .  کارخانه ایرانیت در سال 1335 فعالیت خود را آغاز کرد و پس از تأسیس کارخانه دوم در اصفهان در سال 54، در دهه 70 به اوج شکوفایی خود در این صنعت رسید به‌نحوی که جزو 100 شرکت برتر بورس شد.

اما در اواسط دهه 80 این صنعت به‌دلیل استفاده از آزبست به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه برای تولیدات خود که مصرف آن در کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌تدریج حذف شده بود با مشکل جدی جهت ادامه فعالیت روبه‌رو شد.
با ممنوعیت استفاده از آزبست عملا استفاده از ورق های سیمانی آزبستی در کشور کاهش پیدا کرد و عرصه برای ورود ورق های سیمانی با الیاف جایگزین باز شد .

واردات فایبر سمنت برد از کشورایی مانند تایلند ، ترکیه ، هند ، مالزی و چین و مصرف آنها در عرصه های مختلف ساختمانی از جمله سازه های نوظهور LSF  باعث به وجود آمدن توجیه اقتصادی برای تولید داخلی گردید و کم کم محصولات داخلی وارد بازار فایبر سمنت برد گردیدند .

ممنوعیت واردات فایبر سمنت برد در ابتدای سال 97 باعث هر چه بیشتر شدن زمینه فعالیت برای محصولات داخلی گردید ، به صورتی که اکثر برند های خارجی از بازار ایران خارج شدند و یا فعالیت آنها بسیار کاهش یافت .

مجموعه تورنیا

در تولید فایبرسمنت بردها از توریهای فایبرگلاس استفاده می شود .

توری فایبر گلاس و یا مش فایبر گلاس از ترکیب الیاف شیشه و مواد پلیمری تولید می شود و به دلیل مقاومت بالا در برابر کشش و سبک بودن و انعطاف پذیری بالای آن برای مسلح کردن و جلوگیری از ترک های مویی و سطحی در فایبر سمنت برد مورد استفاده قرار میگیرد.

مجموعه تورنیا با در اختیار داشتن کاملترین انواع توری فایبرگلاس ، می تواند نیاز شما تولید کننده محترم را در زمینه تولید فایبر سمنت برد مرتفع سازد .

ارسال دیدگاه برای %s

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *

3 × 1 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
[fbcomments]