تور فایبرگلاس یکی از ابزارهای صنعتی بسیار پرکاربرد است که به دلیل جنس آن، یعنی فایبرگلاس بودن، در خانواده مواد کامپوزیتی قرار می‌گیرد؛ لذا معرفی این ابزار و موارد کاربرد آن نیازمند آشنایی مختصر با ماده کامپوزیت است.

کامپوزیت (composite) چیست؟

کامپوزیت متشکل از دو یا چند ماده با خواص فیزیکی و شیمیایی نسبتا متفاوت است که برای دستیابی به هدف مشخصی مانند افزایش استحکام، درخشش یا مقاومت در برابر الکتریسیته، با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

انسان ها هزاران سال است که برای ساختن بسیاری از تجهیزات، از پناهگاه های ساده گرفته تا وسایل الکترونیکی پیچیده، از کامپوزیت استفاده می کنند، در حالی که اولین کامپوزیت ها از مواد طبیعی مانند گل و کاه ساخته می شدند. کامپوزیت های امروزی را در آزمایشگاه از مواد مصنوعی می سازند. دلیل به کار گیری آن ها نسبت به سایر مواد این است که خواص زیادی دارند و در بسیاری از موقعیت ها قابل استفاده هستند.

فایبرگلاس چیست ؟

فایبرگلاس نوعی پلاستیک تقویت شده با فیبر است. این ماده سبک، قوی و شکننده است. بهترین ویژگی فایبرگلاس این است که می تواند به اشکال مختلف دربیاید. به همین علت از آن در مصارف مختلفی مانند سقف شیروانی، قایق ها، هواپیماها و … استفاده می شود. در این مقاله ما در مورد انواع فایبرگلاس، کاربرد فایبر گلاس در صنایع مختلف به همراه خصوصیات آنها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تاریخچه فایبرگلاس

تولید این ماده در مقیاس گسترده از اواخر قرن هجدهم آغاز شد. فایبرگلاس برای اولین بار در صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان یک ماده کامپوزیت مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان تاکنون در بسیاری از پروژه های تجاری از این ماده استفاده می شود. اما کاربرد فایبر گلاس در صنعت ساختمان بسیار گسترده است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

مواد اولیه فایبرگلاس

مواد اولیه تشکیل دهنده فایبرگلاس، رزین و الیاف در انواع بسیار گوناگون است. سایر ترکیبات شامل کربنات کلسیم، رزین وینیل استر، اروزیل، رزین اپوکسی، الیاف شیشه سوزنی و حصیری، شتاب دهنده کبالت و سرب، تیتان، هاردنر اپوکسی، رزین پلی ‏استری ارتوفتالیک و ایزوفتالیک است.

ویژگی های فایبرگلاس

یکی از بارزترین ویژگی های فایبرگلاس به دلیل دارا بودن وینیل ها، داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی است. از طرف دیگر وجود مواد مغذی موجود در مواد اولیه آن باعث افزایش سختی ورق فایبرگلاس می شود. وزن کم محصول، نصب سریع و راحت از دیگر ویژگی های فایبرگلاس است. یکی دیگر از ویژگی های مهم این ماده عدم حساسیت آن نسبت به تغییرات رطوبت و دما و نیز ضریب انبساط خطی نسبتاً کم آن است.

به علاوه این ماده عایق الکتریکی خوبی  به شمار می رود هر چند ضخامت آن کم است. همچنین ضریب انتقال حرارتی فایبرگلاس پایین است. این امر آن را به یک ماده بسیار مفید در صنعت ساخت و ساز تبدیل می کند. ویژگی دیگری که باعث می شود فایبرگلاس به عنوان یک ماده محبوب مورد استفاده قرار گیرد، ترکیب مواد معدنی آن است. از آنجا که این ماده معدنی است، غیر قابل احتراق است و در معرض گرما مواد سمی یا دود منتشر نمی کند. البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که استفاده از این ماده از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است.

تور فایبرگلاس؛ ابزاری برای مقاوم سازی و عایق‌بندی

تور فایبرگلاس ابزار پرکاربردی در صنعت ساختمان‌سازی است؛ این محصول کامپوزیتی دارای تمام ویژگی‌های منحصربه‌فرد مواد فایبرگلاس است؛ از جمله سبک بودن، دوام و مقاومت بالا، خاصیت عایقی داشتن و …. . لذا از تمام این ویژگی‌ها در تولید محصولی استفاده شده است که بتواند در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. در این رابطه از تور فایبرگلاس جهت مقاوم سازی سطح دیوار، عایق‌بندی کف، سقف و کناره بنا و تحکیم انواع سنگ‌های بکار رفته در ساختمان استفاده می‌شود.

کاربردهای تور فایبرگلاس

  1. تعمیر سطحی بتن و شکافها .
  2. مقاوم سازی مصالح ساختمانی .
  3. تقویت و تثبیت مواد ، عایق و قیر .
  4. تقویت بافت طبیعی سنگ در سنگبری .
  5. مسلح سازی و مقاوم کردن وال پُست ها
  6. جهت تقویت اتصالات و محل تلاقی دیوارها .
  7. زیر سازی برای نصب سنگ، کاشی و سرامیک .
  8. تولید و استحکام سازی دیوارهای پیش ساخته گچی یا درای وال ( گچ خشک )
  9. تولید انواع فایبر سمنت بُرد و بُردهای سیمانی الیافدار
  10. بالابردن مقاومت کششی و استحکام مصالح ساختمانی .
  11. ایجاد بافت یکپارچه در کفپوشهای اپوکسی
  12. جهت پر کردن درزهای دیوار های گچی یا پنل های کناف
  13. استفاده در هنر کاشی شکسته یا معرق کاشی جهت یکپارچه سازی و انتقال راحتتر پنل ها
  14. تقویت سقف و دیوارهای گچی و سیمانی و بتونی پیش ساخته .
  15. قابل استفاده بر روی کلیه سطوح قبل از عملیات بتن کاری و گچ کاری .
  16. جهت تعمیر ترکها و سایر ضایعات در انواع سطوح و پیشگیری بوجودآمد مجدد آنها ..
  17. تقویت نما های سنگی .

 

مجموعه تورنیا با در اختیار داشتن کاملترین انبار  انواع تور فایبرگلاس ، می تواند نیاز شما تولید کننده و مجری محترم را در همه زمینه ها مرتفع سازد .

ارسال دیدگاه برای %s

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *

19 − شش =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
[fbcomments]